reklama
kategoria: Biznes
21 sierpień 2025

ZPPHiU: Dlaczego toalety w centrach handlowych są brudne, a czasem też płatne? Infrastruktura w centrach handlowych pozostawia wiele do życzenia

zdjęcie: ZPPHiU: Dlaczego toalety w centrach handlowych są brudne, a czasem też płatne? Infrastruktura w centrach handlowych pozostawia wiele do życzenia / fot. nadesłane
fot. nadesłane
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że infrastruktura w centrach handlowych – zwłaszcza parkingi i toalety, czyli najważniejsze aspekty dla klientów – pozostawiają wiele do życzenia. Parkingi oraz toalety są często brudne, niedostępne i płatne. Takie praktyki, jak skracanie czasu parkowania do zaledwie jednej godziny można zaobserwować na przykład w CH Sadyba Best Mall lub Avenida Poznań. Należy podkreślić, że wszystkie koszty parkingu i toalet ponoszą najemcy w ramach kosztów wspólnych – oczekując, by ich klienci mieli swobodny i bezpłatny dostęp do tych ważnych elementów infrastruktury podczas -pobytu w centrach handlowych. Badania potwierdzają też, że to właśnie te kwestie są najważniejsze dla klientów i wpływają na poziom odwiedzalności centrów handlowych.
To zaskakuje tym bardziej, że odwiedzalność centrów handlowych spada, a zabieganie o to, by klienci mieli czas na swobodne dokonanie wyborów podczas zakupów powinno leżeć w interesie nie tylko kupców, ale również wynajmujących. Wg ostatnich dostępnych danych Proxi.cloud w pierwszej połowie 2025 roku liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,9% r/r. 1, zanotowano też o 14,5% mniej wizyt w tego typu obiektach niż rok wcześniej.2

Klient jadący do centrum handlowego chce swobodnie i bezpłatnie zaparkować, a także mieć możliwość swobodnego korzystania z infrastruktury – zwłaszcza z czystych toalet. Potwierdzają to badania Omnisense, które przeprowadziliśmy na reprezentatywnej próbie Polaków. Za wszystkie te elementy płacą najemcy w ramach tzw. opłat za koszty wspólne. Dlaczego więc jakość tej infrastruktury pogarsza się – choć koszty wciąż rosną? Dlaczego właściciele centrów handlowych nie obniżają kosztów wspólnych – jeśli standard drastycznie spada? Dlaczego dodatkowe wpływy z płatnych parkingów nie obniżają kosztów wspólnych? Czy np. wprowadzone w ostatnim czasie opłaty za parking w Galerii Młociny3 obniżą koszty wspólne – raczej nie, ale na pewno będą miały wpływ na jej odwiedzalność. Dlaczego kwestia kosztów wspólnych jest nadal tak nietransparentna? Trudno odpowiedzieć na te pytania – co rodzi obawy, że brakuje troski o infrastrukturę w centrach handlowych, budowania jakości i widać brak pracy nad zwiększaniem zainteresowania konsumentów oraz trwałego budowania ruchu i odwiedzalności. Właściciele centrów handlowych skupiają się na zwiększaniu czynszów i podwyższaniu wartości obiektów przez pozorowane inwestycje w ESG, które również są opłacane przez najemców. Nasuwa się wrażenie wyjątkowej nierówności stron w relacjach na linii najemcy – wynajmujący w tym sektorze – wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).


Badania Omnisense4 zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH)potwierdziły, że najważniejsze kwestie dla klientów odwiedzających centra handlowe to: czystość toalet (91% wskazań) i brak opłat za nie (89%), łatwość dostępu do toalet (85%), wybór sklepów w galerii handlowej (89%), komfort cieplny (79%), oznaczenia i nawigacja w obiekcie (74%), funkcjonowanie parkingu (73%) oraz łatwy dojazd samochodem (74%). Nieistotne natomiast są takie elementy, jak: rodzaj posadzek w sklepach, sposób pozyskiwania energii elektrycznej, widoczność instalacji podsufitowych czy rodzaj szkła w witrynach sklepowych.

Poziom preferencji klientów galerii handlowych5 – procent wskazań oraz średnia ocena w skali 1-5, gdzie 1 oznacza "w ogóle nie ważne" (czerwony), a 5 "bardzo ważne" (zielony):



Aż 73% Polaków uznaje funkcjonowanie parkingu za element determinujący wybór galerii handlowej wynika z badania Omnisense. Wyniki pokazują, że najważniejsze cechy parkingu w centrum handlowym to możliwość bezpłatnego postoju przynajmniej przez dwie godziny (97% wskazań), pewność znalezienia wolnego miejsca (96%), szerokość miejsc parkingowych (89%) i oznakowanie parkingu (85%). To bardzo istotne aspekty w obliczu coraz częściej wprowadzanych opłat za parkingi i braku dostępności bezpłatnego postoju przez minimum dwie godziny.

Jakie są wymogi banków wobec inwestycji ESG centrów handlowych? Jak instytucje finansujące kontrolują działania służące celom środowiskowym właścicieli centrów handlowych? To ważne pytania stawiane przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU). Tak zwane zielone inwestycje zwiększają bez wątpienia wartość księgową centrów handlowych i ułatwiają ich właścicielom pozyskiwanie kredytów. Zatem koszty takich inwestycji powinni pokrywać właściciele obiektów, a nie wymuszać finansowanie modernizacji na najemcach. Co więcej – często wymogi właścicieli centrów handlowych są sprzeczne z podstawową logiką, nie tylko z racjonalnym wykorzystaniem zasobów – jak na przykład żądanie wymiany w pełni funkcjonalnych witryn sklepowych na nowe.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza firmy, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie:
https://zpphiu.pl


1-https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/galerie-i-centra-handlowe-traca-klientow-polacy-wybieraja-inne-opcje/0d3bp8y
2-https://nowymarketing.pl/proxi-cloud-i-grupa-blix-mniej-klientow-w-galeriach-i-centrach-handlowych-i-polrocze-br-na-lekkim-minusie-badanie/
3-https://galeriamlociny.pl/events/nowe-zasady-parkowania-w-galerii-mlociny-od-11-sierpnia/
4-Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.
5-Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Skierniewice
22.9°C
wschód słońca: 05:32
zachód słońca: 19:52
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Skierniewicach

kiedy
2025-09-17 18:00
miejsce
Centrum Kultury i Sztuki,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-09-17 20:15
miejsce
Centrum Kultury i Sztuki,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-09-26 17:30
miejsce
Centrum Kultury i Sztuki,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-09-29 19:00
miejsce
Centrum Kultury i Sztuki,...
wstęp biletowany